Best gelezen berichten

Een eigen bedrijf beginnen als coach? Drie tips!

Veel mensen willen een eigen bedrijf beginnen als coach. Maar hoe pak je dat aan? Zijn er niet al teveel coaches? Kan je er wel een fatsoenlijke boterham mee verdienen? Ik geef de antwoorden in dit blog, maar heb niet veel goed nieuws.

Hoeveel verdient een coach? Is dat een fatsoenlijke boterham? 
Als je een eigen bedrijf wil beginnen, dan is een van de eerste zorgen toch vaak 'en de hypotheek dan?' of iets van dezelfde strekking. Het idee is aantrekkelijk, maar de praktijk vraagt vaak om een financiële ondergrond onder dit ideaalplaatje. Uit recent onderzoek blijkt dat bijna de helft van de coaches (45%) niet kan rondkomen van hun werk als coach. Lees er mee over in het artikel 'allemaal aan de coach'! Misschien denk je optimistisch: maar ik zal wel tot die andere 55% gaan behoren. Dat kan heel goed zijn, maar besef je wel dat een coachpraktijk een heel moeilijke businessmodel heeft. Je hebt veel nieuwe klanten nodig en het is  het soort werk dat ook tevreden klanten niet altijd van de daken schreeuwen. Lees meer over tarieven en businessmodel van een coachpraktijk in mijn eerdere blog. Concluderend stel ik dus dat je goed genoeg in je vak moet zijn om hoge tarieven te vragen, veel doorverwijzingen te krijgen en ook enige handigheid als ondernemer zal moeten hebben, om een fatsoenlijke boterham ermee te verdienen.

Zijn er niet al teveel coaches?
Het eerder genoemde artikel allemaal aan de coach noemt de markt verzadigd, maar heeft ook goed nieuws: als je jezelf specialiseert in een bepaalde doelgroep is er 'een gerede kans' dat je het wel kan redden. Ik heb een optimistische visie op de markt. Geen enkele markt is volgens mij in steen gegoten, dus kan ook geen enkele markt verzadigd zijn. Zo dachten mensen vast een paar jaar terug dat er al genoeg computers en laptops in huishoudens waren en nu zijn daar opeens allemaal tablets bijgekomen. De markt heeft zich ontwikkeld. Het gaat wat mij betreft niet zozeer om de hoeveelheid coaches, maar om wat je biedt in relatie tot de vraag die er is en hoe je jezelf daarmee onderscheidt. Als jij inderdaad de 5e loopbaancoach bent in je wijk, dan is het de kans groot dat klanten die een loopbaancoach zoeken in jouw wijk zeggen 'ik heb er al één'. Als je echter je specialiseert en zegt dat je een loopbaancoach bent voor mannen van 50plus die nog een carriereswitch willen maken, is zo'n antwoord minder waarschijnlijk. Doelgroepspecialisatie dus. En als jij de eerste loopbaancoach bent die op basis van 'no cure, no pay' gaat werken ook. Innovatie van het vak. Zo zijn er nog talloze manieren die te maken hebben met ondernemerschap, zelfkennis en marketing waardoor je in een verzadigde markt niet 'teveel' hoeft te zijn als coach. Het is in deze crisistijd en goed gevulde markt wel minder vanzelfsprekend om jezelf relevant te maken dan wanneer je de eerste of enige zou zijn.  

Hoe pak ik het starten van een eigen bedrijf als coach aan? Tips!
Er zijn al een paar tips langsgekomen, zoals duidelijk je doelgroep en meerwaarde bepalen. Maar ter aanvullling van dit soort algemene tips, nog een paar hele concrete voor een coachpraktijk.

1. Benut het netwerk van je netwerk.
Coaching is een via-via beroep. Breng je hele netwerk in kaart (ook buren, oud collega's, familie, voetbalclub, etc.) en laat ze pro-actief weten dat je gestart bent als coach. De echte tip is dat je niet teveel moet verwachten van je eigen netwerk als coach. Veel mensen vinden het een ongemakkelijk idee om door iemand gecoacht te worden die ze al goed kennen. Maak het makkelijk om naar jou door te verwijzen. Als jij Jan kent, wat maakt het dan voor Jan logisch en leuk om Beatrijs (die jij niet kent) aan jou door te verwijzen?

2. Regel een goede coachruimte.
De ruimte waarin je coacht doet veel met hoe professioneel je overkomt. De beste formule hiervoor in Nederland is het coachhuis, zij bieden makkelijk te reserveren ruimtes aan tegen goede tarieven door heel Nederland. Hun formule is dat ze ruimtes doorverhuren van bedrijven die deze ruimte overhebben. Ga ook eens in je eigen netwerk of businessclubs in je woonplaats na, of je niet zelf zoiets kan regelen. Het hebben van een goede coachruimte, maakt ook veel verschil voor het doorverwijseffect. Zou Jan niet makkelijker Beatrijs doorverwijzen als hij wist dat ze niet aan je keukentafel terecht komt?

3. Regel je onafhankelijkheid van klanten
Het is gezonde bedrijfsvoering om geld achter de hand te hebben in moeilijke periodes. Een eigen bedrijf beginnen betekent dat je de ene maand misschien het dubbele van je maandloon binnenkrijgt, en dan weer twee maanden nul komma nul. Dus spreid je risico's, door een buffer te hebben, of andere activiteiten in andere branches, waardoor je schommelingen bij je klanten kan opvangen. Als coachopleider weet ik namelijk dat je simpelweg beter gaat coachen als je jezelf niet afhankelijk voelt van de klant. Bijvoorbeeld, omdat je randvoorwaarden bij een intake beter bewaakt en omdat meer durft uit te dagen waar een klant mee komt. Voor een coach in het bijzonder is het dus van belang om zich onafhankelijk te kunnen voelen van klanten. Wil je succesvol een eigen bedrijf beginnen, gaat het om het lange termijn effect. Niet om het scoren op de korte termijn. Organiseer jezelf dus zo dat die verleiding niet zo groot hoeft te zijn.